کارآفرینی راهبرد توسعه

ویلاگ شخصی دکتر کامبیز طاهری آبکنارkambiz Taheri Abkenar

موفقیت2
ساعت ۱٠:٢۳ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٦/٢۱  کلمات کلیدی: موفقیت


 
تنگنا
ساعت ۱٢:٥٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٦/۱٤  کلمات کلیدی: طرح کسب و کار ، موفقیت ، زندگی
ممکن است با دو نوع تنگنا مواجه باشیم:

  • تنگنا‌های کوتاه مدت - این گونه تنگنا‌ها موجب بروز مشکلات موقت می شود. یک مثال خوب برای این نوع تنگنا‌ها، زمانی است که یک عضو کلیدی گروه کاری، بیمار می شود یا به تعطیلات می‌رود و چون شخص دیگری توانایی و شایستگی وی را ندارد، تمامی افراد باید تا زمان بازگشت وی معطل بمانند.
  • تنگنا‌های بلندمدت - این نوع تنگنا‌ها همیشه رخ می دهند. برای مثال گزارش پایان ماه یک شرکت می تواند هر ماه به تاخیر بیفتد به این دلیل که یک نفر باید کل گزارش را از ابتدا تا انتها کنترل نهایی کند و این کار تا زمانی که کل گزارش آماده نشده باشد، ممکن نخواهد بود.
شناسایی و برطرف کردن تنگنا‌ها بسیار مهم است، چرا که ممکن است یک تنگنا موجب پیامدهایی چون درآمد از دست رفته، مشتریان ناراضی، زمان از دست رفته، محصولات با کیفیت یا خدمات پس از فروش ضعیف و استرس بالا در میان کارکنان سازمان شود.
چگونه تنگنا‌ها را شناسایی کنیم؟
شناسایی تنگنا‌ها در یک خط تولید کار آسانی است، به دلیل این که برای مثال در یک خط مونتاژ به وضوح تجمع قطعات را در یک ایستگاه که دچار مشکل است می‌ببینید.  در فرآیندهای کسب‌ وکار، این شناسایی تنگنا‌ها می تواند کار سخت‌تری باشد.
برای شناسایی تنگنا از شخص خودتان شروع کنید. آیا زمان یا موقعیت مشخصی در طول روز وجود دارد که موجب بروز استرس در شما شود؟
وجود چنین وضعیتی می تواند نشانه مهمی از یک تنگنا در زندگی شما باشد.  برخی نشانه‌های وجود تنگنای فردی می تواند از این قرار باشد:

  • انتظار طولانی مدت: برای مثال کار شما با تاخیر آغاز می‌شود به دلیل این که منتظر یک محصول، گزارش یا اطلاعات بیشتر هستید.
  • کارهای انباشته شده: وجود کارهای نیمه کاره و انباشته شده روی هم نشانه دیگری از وجود تنگنا فردی است.
  • بالا بودن سطح نگرانی و استرس.
  • دو ابزار کمکی مفید برای شناسایی تنگنا وجود دارد:
    1. نمودار جریان(Flow Chart)؛ استفاده از نمودار جریان به شما کمک می‌کند تا درک کنید تنگنا‌ها در کجای فرآیند اتفاق  می افتند. نمودار جریان، با شکستن سیستم تا جزئی ترین سطح به‌ صورت ترسیم نموداری، موجب سهولت در بررسی می شود.
    برای مثال در سناریوی حمل‌ و نقل  ابتدای مقاله، ممکن است نمودار جریان به صورت زیر باشد:
    گام1- محصولات در کارخانه تولید می شوند.
    گام2- محصولات روی کامیون بارگیری می شوند.
    گام3- به انبار در مورد زمان ورود کامیون اطلاع‌رسانی می شود. 
    گام4- انبار برای سرویس دهی لیفتراک در زمان رسیدن کامیون برنامه ریزی می کند.
    گام5- کامیون به انبار می رسد و تخلیه بار آغاز می شود.
    در این مورد، دلیل تاخیر، گام‌های سوم و چهارم بوده است که منجر به توقف طولانی بین مراحل دوم و پنجم شده است. ایجاد نمودار جریان قبل از بررسی، موجب می شود به سرعت متوجه شوید تنگنا در کجای فرآیند رخ داده است.
     
    2. تکنیک پنج دلیل( 5why)؛ این روش نیز به شما در شناسایی تنگنا کمک می کند. برای شروع، ابتدا مساله به وجود آمده را به طور کامل تشریح کنید. سپس با طرح مجموعه‌ای از سوالات که با« چرا » پرسیده می‌شوند، به ریشه بروز تنگنا برسید. برای مثال دوباره سناریوی حمل و نقل را در نظر بگیرید. به آغاز فرآیند بازگردید و فرض کنید هیچ نظری در مورد علت تاخیر کامیون‌ها ندارید.
    کامیون‌ها مجبور هستند ساعت‌ها در انبار منتظر بمانند.
    چرا؟ برای این که لیفتراک برای تخلیه بار کامیون‌ها آماده و در اختیار نیست.
    چرا لیفتراک‌ها آماده نیستند؟ زیرا تنها یک لیفتراک وجود دارد که در زمان رسیدن کامیون در حال سرویس‌دهی به محل دیگری در انبار است. انبار از زمان رسیدن کامیون‌ها بی‌اطلاع است.
    چرا انبار از زمان رسیدن کامیون بی‌اطلاع است؟ چون هیچ کس به انبار اطلاع نمی دهد.
    چرا هیچ کس به انبار ورود کامیون را اطلاع نمی دهد؟ چون شخصی که قبلا وظیفه او اطلاع رسانی به انبار بوده است، چند ماه پیش شرکت را ترک کرده است و کسی جایگزین او نشده است. 
    و به همان راه حلی خواهید رسید که قبلا به آن اشاره شد. 
     
     
    گاهی تعلل در رفع انسداد تنگنا‌های ایجاد شده در زندگی و کسب‌ وکار موجب ایجاد هزینه‌های زیادی می شود که جبران آن خیلی آسان نیست، بنابراین بهتر است برای رسیدن به یک زندگی متوازن، استفاده از ابزار معرفی شده برطرف کردن تنگنا‌ها را در جعبه ابزار کاربردی روزانه خود قرار دهید!       
     

 
رویکردهای فرصت‌سازی
ساعت ۱٠:٤٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٦/۱٢  کلمات کلیدی: زندگی ، موفقیت ، کلاس کارافرینی ، مثبت اندیشی

دو روش و رویکرد برای ایجاد فرصت بخصوص در مورد فرصت‌های کسب و کار وجود
دارد:

 

1) انتخاب و تولید یک محصول و سپس پیدا کردن یک بازار مناسب برای آن.

 

2) شناسایی و انتخاب یک بازار و تقاضای مناسب و سپس تولید و عرضة محصولی
که مردم به آن نیاز دارند. به عبارت دیگر ابتدا فرصت‌های مناسب شناسایی و سپس در
جهت آن فرصت، اقدام به ایجاد کسب و کار می‌شود.

 

مردم چه می‌‌‌خواهند؟ به چه چیزهایی نیاز دارند تا مطابق با نیاز آن‌ها
محصولی انتخاب و ارائه شود؟ نیازهای مردم باعث ایجاد خواسته‌هایی در آنها می‌‌‌شود
و این خواسته‌ها، فرصت‌هایی هستند که به وجود می‌‌‌آیند. باید این فرصت‌ها را به
خوبی تشخیص داد و از آن بهره برد.

 

* مردم چه می‌خواهند؟

 

1) درآمد: مردم می‌‌‌خواهند «درآمد» کسب کنند. ممکن
است بخواهند کسب و کار خودشان

را
شروع کنند، یک شغل با درآمد بالاتر پیدا کنند یا سهم بازار بیشتری
به
دست آورند. این
به
آن‌ها احساس «موفقیت» می‌‌دهد، این یک فرصت کسب‌وکار محسوب می‌شود، باید از آن
استفاده کرد.

 

2)
پس‌انداز: مردم می‌‌خواهند «پس‌انداز» کنند. ممکن است
بخواهند سرمایه‌گذاری

مطمئنی برای آینده انجام دهند، یا در یک خرید بزرگ صرفه‌جویی خوبی کنند،
این به آن‌ها احساس «امنیت» می‌‌دهد. این یک فرصت است.

 

3) زمان: مردم می‌‌خواهند در «زمان» صرفه‌جویی کنند.
آن‌ها ممکن است بخواهند کمتر کار کنند و وقت بیشتری برای تفریح و استراحت داشته
باشند، این
به آن‌ها احساس «آرامش»
می‌‌دهد. این یک فرصت محسوب می‌شود.

 

4) زیبایی: مردم می‌‌خواهند دارای یک «ظاهر بهتر»
باشند. ممکن است آن‌ها بخواهند وزن خود را کاهش دهند یا تناسب اندام بهتر و ظاهر
زیباتری داشته باشند. این

به
آنها احساس «جذابیت» می‌‌دهد. این یک فرصت است.

 

5) آموزش:
مردم می‌‌خواهند چیزهای جدیدی «بیاموزند». ممکن است بخواهند یاد
بگیرند
چگونه خانه زیباتری داشته باشند، چگونه خوراک‌های لذیذی تهیه کنند. این
به آن‌ها احساس «هوشمندی» بیشتری می‌‌دهد. این یک فرصت محسوب می‌شود.

 

6) طول عمر: مردم می‌‌خواهند «طول عمر» بیشتری داشته
باشند. ممکن است آنها بخواهند به قاعده و اصطلاحاً روی فرم باشند، بهتر بخورند،
سالم‌تر باشند یا انرژی بیشتری کسب کنند. این به آنها احساس «تندرستی»
می‌‌دهد.

 

7) راحتی: مردم می‌‌خواهند «راحت» باشند. ممکن است
بخواهند ناخوشی و درد نداشته

باشند یا در رختخواب راحت‌تری استراحت کنند. این به آنها احساس «راحتی»
می‌‌دهد.

 

۸)
دوست داشتن: مردم می‌‌خواهند کسی آنها را «دوست» داشته
باشد. ممکن است از تنهایی به

تنگ آمده باشند، یا بخواهند با کسی صحبت کنند. این به آنها احساس
«دوست
داشتنی» بودن می‌‌‌دهد.

 

9)
معروف بودن: مردم می‌‌خواهند «معروف» بشوند. ممکن است
بخواهند در کار خاصی بین مردم

شهرت داشته باشند و شخص با اعتبار و مشهوری شوند. این به آنها احساس
«قابل
تحسین» بودن می‌‌‌دهد.

 

10) خوش بودن: مردم دوست دارند «خوش» باشند. ممکن است
بخواهند از خوشی‌ها و لذت‌های مختلف جسمی‌‌ و روحی استفاده نمایند. این به آنها
احساس «رضایت» می‌‌دهد.

 

۱۱)
خلاقیت: مردم دوست دارند «خلاق» باشند. ممکن است
بخواهند راه‌های بهتر حل یک

مشکل را کشف کنند. این به آنها احساس «خلاقیت» می‌‌دهد. باید از این
فرصت
استفاده کرد.

 

12)
پیشتازی: مردم دوست دارند در بعضی کارها «اولین»
باشند. این به آنها احساس

«پیشتاز» بودن می‌‌دهد. این یک فرصت کسب و کار محسوب می‌شود، باید از آن
استفاده کرد.

۱۳)قدرت: مردم دوست دارند بر تأثیر دیگران «غلبه» کنند.
ممکن است بخواهند
راه‌های شناخت
صحیح مردم را بدانند، دچار شکست‌های روحی در زندگی نشوند یا
از دیگران فریب
نخورند. این به آن‌ها احساس «قدرت» می‌‌دهد. این یک فرصت کسب‌وکار است که باید از
آن استفاده کرد.

 
تنها آموزش مهارت کافی نیست ،باید بتوانیم آن را با خلاقیت و نوآوری ترکیب کنیم
ساعت ۱٠:٥٧ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٦/٦  کلمات کلیدی: موفقیت ، زندگی ، کارآفرینی

نیروی انسانی مهمترین عامل موثر در توسعه هر کشور است و جمعیت هرجامعه به منزله ثروت مالی آن کشور به شمار می آید از طرف دیگر بیکاری وسوء اشتغال در جامعه همواره دارای تبعات اقتصادی، یعنی هدر رفتن منابع تولید وپیامد های اجتماعی است که به صورت کاهش اعتماد به نفس ، عادت به بیکاری وسایر زمینه های فساد در جامعه جلوه می کند اینکه چگونه می توان فرصت های شغلی مولد وبادرآمد کافی برای جمعیت در حال افزایش ایجاد کرد جزو مهمترین دغدغه های کشور های در حال توسعه است با این همه ، کشورهایی نیز که گسترش وشکوفایی اقتصادی رضایت بخشی داشته اند متوجه شده اند که اشتغال به سرعت کافی گسترش نمی یابد وبیکاری همچنان روبه افزایش است .پدیدآمدن مسائل اجتماعی جدید وتوزیع نا متعادل درآمد حاصل از پیشرفت اقتصادی ،ضرورت پرداختن به مسئله اشتغال را پیش از پیش مطرح ساخته است،به طوری که کشورهای درحال توسعه مسئله ایجاد اشتغال رایکی از اهداف اصلی برنامه های توسعه خود می دانند. این اهمیت در کشور ما نیز در قالب برنامه سوم توسعه اقتصادی،اجتماعی وفرهنگی کشور نمود پیدا کرده است واشتغال مهمترین دغدغه های مسئولان نظام است.

خود اشتغالی مفهومی است در برابر دگر اشتغالی که مبین کار کردن وکسب درآمد برای خود است بدیهی است که در این گونه اشتغال ،برخلاف مزد بگیری وحقوق بگیری ، میزان درآمد شاغل ثابت نیست وبه میزان سود آوری فعالیت مورد نظر بستگی دارد.

از نظر برخی ، خود اشتغالی فرصتی است برای ارتقای حرفه ای از طریق کسب درآمد بیشتر، کسب جایگاه اجتماعی بالاتر ،عده ای دیگر نیز به دنبال محاسن شخصی آن، همانند امکان کاردرمنزل، داشتن ساعات کار انعطاف پذیر وکسب درآمد از محل فعالیتها وکارهایی اند که به آن علاقه دارند.


 
بورس چیست؟
ساعت ٧:۳٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٦/٢  کلمات کلیدی: بورس اوراق بهادار ، کارآفرینی ، اقتصاد کشور

برای شناخت بورس و آشنایی بیشتر با آن بهتر است از "بازار" و تعریف آن شروع کنیم. در یک تعریف ساده، میتوان گفت که، بازار مکانی است که در آن خرید و فروش صورت میگیرد؛ و سادهتر این است که بگوییم هرگاه شرایطی فراهم شود که بین خریدار و فروشنده رابطه برقرار شود و معاملهای صورت پذیرد بازار تشکیل شده است.

در بازارها به طور کلی دو نوع دارایی، داراییهای واقعی و داراییهای مالی، مورد معامله قرار میگیرند. داراییهای واقعی همان داراییهای فیزیکی هستند مثل زمین، ساختمان و انواع کالا مانند ماشین، لوازم خانگی و .... اما داراییهای مالی داراییهای کاغذی و بهتر بگوییم اسنادی هستند، مثل سهام و اوراق مشارکت. بورس بازاری است که در آن داراییهای مختلف مورد معامله قرار میگیرد. از این رو، انواع بورسها را میتوان به سه دستهی کلی بورس کالا، بورس ارز و بورس اوراق بهادار طبقهبندی کرد.

 

1. بورس کالا: بازاری که در آن خرید و فروش کالاهای معین صورت میگیرد و به طور منظم و دائم فعال است بورس کالا نام دارد. در بورس کالا معمولاً مواد خام و مواد اولیه مورد معامله قرار میگیرد. هر بورس کالایی را با نام همان کالایی که مورد معامله قرار میگیرد نامگذاری میکنند. مثلاً بورس نفت و بورس گندم.

 

2. بورس ارز: در بورس ارز، همان طور که از نام آن مشخص است، کار خرید و فروش پولهای خارجی انجام میگیرد. این بورس در کشور ما فعال نیست اما در کشورهای پیشرفته فعالیت چشمگیری دارد.

 

3. بورس اوراق بهادار: در بورس اوراق بهادار داراییهای مالی از قبیل سهام، اوراق مشارکت و... مورد معامله قرار میگیرد. در ایران، به بازار خرید و فروش اوراق بهادار که به طور رسمی و دائمی در محل معینی تشکیل میشود "بورس اوراق بهادار" میگویند ولی ما در این نوشته برای اختصار آن را بورس یا بورس اوراق بهادار میگوییم.

سرمایهگذاران در هر کجا که سرمایهگذاری میکنند علاوه بر این که به دنبال کسب سود هستند، در انتخاب نوع سرمایهگذاری نیز به دنبال جایی میگردند که سود بیشتری بدهد، مورد اطمینان و قانونی باشد، هر زمان که بخواهند بتوانند از وضعیت سرمایهگذاری خود مطلع شوند، هر وقت که بخواهند بتوانند سرمایهی خود را نقد کنند و... برخی نیز علاوه بر این، معیارهای متعالیتری دارند. به عنوان مثال، به دنبال سرمایهگذاری در کاری هستند که علاوه بر خودشان، جامعه نیز از آن بهرهمند شود.

معمولاً افراد، با توجه به اتفاقات مختلفی که در زندگیشان پیش میآید، بخشی از درآمد خود را به عنوان هزینههای ضروری کنار میگذارند تا در روز مبادا از آن استفاده کنند. از آنجا که بازار سهام یکی از بازارهای پرنوسان میباشد خبرگان بازار توصیه میکنند که بهتر است افراد از بکارگیری سرمایههای اصلی و ضروری خود در این بازار پرهیز کنند.

 P/E به چه معناست؟

معیاری است که درآمد سالانه یک سهم را با قیمت بازار آن مقایسه می‌کند و از تقسیم قیمت بازار به درآمد یک سهم (EPS ) بدست می‌آید.

سود تقسیمی هر سهم (DPS )چیست؟

همه ساله شرکت‌ها بخشی از سود خالص را مطابق قانون (ذخیره قانونی) و بخشی را براساس نیاز شرکت نزد خود نگهداری می‌کنند و مابقی را بین سهامداران تقسیم می‌نمایند. بنابراین سود تقسیمی هر سهم از تقسیم کل سود قابل تقسیم به تعداد سهام شرکت بدست می‌آید.