کارآفرینی راهبرد توسعه

ویلاگ شخصی دکتر کامبیز طاهری آبکنارkambiz Taheri Abkenar

فرهنگ و کارآفرینی
ساعت ٦:٥۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/۸/٢۸  کلمات کلیدی: کارآفرینی ، موفقیت

امروزه انسان‌های کارآفرین را به عنوان یکی از ابزارهای توسعه محسوب می‌کنند؛ زیرا وجود انسان‌های کارآفرین موجب ایجاد بسترهای موفقیت می‌شود. هم‌چنین با توجه به افزایش سریع رقبای جدید و ایجاد حس بی‌اعتمادی نسبت به شیوه‌های مدیریت سنتی در شرکت‌ها، ضرورت کارآفرینی در سازمان‌ها احساس می‌شود. در این ارتباط وظیفه سازمان‌های پویا و پیشرو، کشف و پرورش افراد خلاق و کارآفرین است. برای دستیابی به کارآفرینی نیازمند به ابزار هستیم. یکی از ابزارهای مناسب برای رشد و توسعه کارآفرینی وجود فرهنگ حامی کارآفرینی است. ارتباط میان کارآفرینی و فرهنگ از دو سو قابل بحث است: از یک سو نتایج کارآفرینی است که بر جامعه تأثیر می‌گذارد و از سوی دیگر، خود فرآیند کارآفرینی و فرهنگ حاکم بر آن است که هم متأثر از مبانی فرهنگ جامعه است و هم می‌تواند در آن تحولات اساسی ایجاد کند.

امروزه که کار و فعالیت شکل تازه ای به خود گرفته است و به سوی خودکارفرمایی و خوداشتغالی در حرکت است. کارآفرینی و کارآفرینان نقش کلیدی در روند توسعه و پیشرفت اقتصادی جوامع مختلف ایفا می‌کنند. تجارب کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی، مالزی و هند آکنده از فعالیتهای چشمگیر کارآفرینانی بوده است که امروز به توسعه یافتگی کشور خود می بالند. باید توجه داشت که کارآفرینان تنها به ایجاد فرصتهای شغلی جدید نمی پردازند بلکه با ساختار، تفکر، تحرک و فرهنگ لازم دست به تخریب خلاق می زنند تا از دل ویرانه های کهن بنای رفیع آبادانی و پیشرفت را برافرازند.

 


متأسفانه واژه کارآفرینی که ترجمه‌ای از کلمه Enterpreneurship است، موجب گردیده است که معنی ایجاد کار و یا اشتغال‌زایی از این واژه برداشت می‌شود. در حالیکه کارآفرینی دارای مفهومی وسیعتر و با ارزشتر از اشتغال‌زایی است.

در حالیکه کارآفرینی دارای پیامدهای مثبت و مهم دیگری همانند: بارور شدن خلاقیت‌ها، ترغیب به نوآوری و توسعهٔ آن، افزایش اعتماد به نفس، ایجاد و توسعهٔ تکنولوژی، تولید ثروت در جامعه و افزایش رفاه عمومی است و در صورتیکه فقط به جنبهٔ اشتغال‌زایی آن توجه شود، از سایر پیامدهای آن بی‌بهره خواهیم ماند .

 


 
ماه محرم ...
ساعت ٩:۱٦ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/۸/۱٤  کلمات کلیدی: ماه محرم ، عاشورا

با عر ض سلام و خسته نباشید خدمت همه عزیزان و دوستان وعاشقان حسین (ع) ،         فرا سیدن ماه محرم را به همه ی شما مسلمانان وعاشقان حسینی تسلیت عرض میکنم...

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین

باز محرم شدو دلها شکست از غم زینب دل زهرا شکست
باز محرم شد و لب تشنه شد از عطش خاک کمرها شکست
آب در این تشنگی از خود گذشت دجله به خون شد دل صحرا شکست
قاسم ولیلا همه در خون شدند این چه غمی بود که دنیا شکست
محرم ماه غم نیست ماه عشق است محرم مَحرم درد حسین است

باید درس امام حسین را دریافت نمود.درس امام زندگی با سرفرازی است.نه تن دادن به هر خاری و زبونی .


 
مراحل چهار گانه توسعه خرید
ساعت ۱٠:٠٦ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/۸/٧  کلمات کلیدی: کارآفرینی ، خرید کردن موثر

با سلام و عرض ارادت خدمت همه خوانندگان وبلاگ.خرید کردن همانند فروش یکی از مهمترین وظائف کارآفرین است.در اینجا به مراحل توسعه این فرایند می پردازیم:

برخی از صاحب نظران معتقداند  سیر تاریخی توسعه و تکامل خرید در چهار مرحله  قابل شناسائی است که می توان به شرح زیر بیان داشت .

مرحله انفعال[1] : به طور طبیعی خرید به عنوان بخشی که به درخواست های سایر دپارتمانهای سازمان واکنش نشان می دهد آغاز میگردد . تعداد زیادی از فعالیتهای قانونی و معقول توسط سایر وظایف (بخشها) خارج از خرید انجام می گیرد

مرحله استقلال[1] : دپارتمانهای خرید وقت قابل ملاحظه‌ای را به وسیله معرفی چیزهائی همچون سیستم های اطلاعاتی رایانه ای ، برنامه های رسمیت یافته برای تأمین کنندگان ‌و پیوندهای ارتباطاتی با وظایف فنی ،صرف می نمایند تا وظیفه خرید را به صورت حرفه ای تر در آورند .

 مرحله حمایتی[2] : در این مرحله به وسیله مدیریت عالی دپارتمانهای خرید به عنوان وظیفه اصلی کسب و کار نگریسته می شود . از بخش خرید انتظار می رود  مزیتهای رقابتی شرکت را به وسیله جمع آوری اطلاعات به موقع برای استفاده تمام            دپارتمان های شرکت ، در رابطه با تغییرات احتمالی و بالقوه در قیمت ها و دستیابی به مواد ، که ممکن است اهداف استراتژیک شرکت را تحت تاثیر قرار دهد تقویت و حمایت نماید .

 مرحله انسجام[3] : به طور معنا داری موفقیت رقابتی شرکت بر روی توانمندیهای پرسنل خرید متکی می باشد  . نقش خرید در داخل شرکت از تسهیل گری به همتای وظیفه ای[4] تغییر می یابد .این فرآیند توسعه بایستی بوسیله مدیریت در طول یک دوره زمانی  هدایت شود .


[1] - Independent

[2] -Supportive