کارآفرینی راهبرد توسعه

ویلاگ شخصی دکتر کامبیز طاهری آبکنارkambiz Taheri Abkenar

نویسنده: kambiz Taheri abkenar - ۱۳٩٢/٩/٧

محیط، بهداشت و ایمنی فروشگاه و محل کار

محیط بشر شامل عوامل فیزیکی- روانی است که هر کدام در وضعیت سلامتی بشر نقش مهمی دارند. یکی از عوامل تنیدگی‌زا در انسان، محیط کار وی است که می‌تواند دیگر حیطه‌های زندگی او را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

پژوهشگران بهداشت حرفه‌ای دریافته‌اند که شرایط و محیط فروشگاه و محل کار نه تنها موجب بیماری‌های حرفه‌ای می‌شوند، بلکه می‌توانند نقش بسیار وسیع و تعیین‌کننده‌ای در سلامت و بهداشت روان مشتریان و شاغلین داشته باشند.[1]

امروزه متخصصان ایمنی دریافته‌اند فرایندی که به طور مستمر از طریق اعمال مدیریت، منجر به بهبود کیفیت می‌شود دقیقاً همان فرایندی است که سالیان متمادی سعی در به کارگیری آن برای پیشگیری از صدمات انسانی، ضایعات مادی و وقایع زیست‌محیطی داشته است. در واقع بهبود ایمنی از طریق یکپارچه‌سازی با مدیریت کیفیت جامع امکان‌پذیر است. بهترین عملکرد ایمنی را هنگامی می‌توان به دست آورد که نظام‌های مدیریت کیفیت و اصول مدیریت ایمنی یکپارچه شوند. ارتباط چشم‌گیر بین اصول مدیریت کیفیت و اصول مدیریت ایمنی در فروشگاه و محل کار آشکار است. بهترین عملکرد فقط هنگامی قابل دستیابی است که یک تغییر فرهنگی یکپارچه و منسجم برای کیفیت یا ایمنی «در مسیری که یک فروشگاه یا سازمان به طور روزانه طبق آن فعالیت می‌کند» اجرا .......

 

ارگونومی در چیدمان فروش و فروشگاه مداری

ارگونومی به‏عنوان رشته‌ای از علوم که با به‏دست آوردن بهترین ارتباط میان مشتریان، کارگران و محیط کاری‌شان، مرتبط است تعریف می‌شود. ارگونومی با ارزیابی قابلیت‌ها و محدودیت‌های انسان (بیومکانیک و آنتروپومتری)، استرس‌های کاری و محیطی (فیزیولوژی کار و روانشناسی صنعتی)، نیروهای استاتیک و دینامیک روی بدن انسان (بیومکانیک)، احتیاط (روانشناسی صنعتی)، خستگی (فیزیولوژی کار و روانشناسی صنعتی)، طراحی و آموزش و طراحی ایستگاه کاری و ابزارها (آنتروپومتری و مهندسی)، سر و کار دارد. بنابراین ارگونومی از خیلی از علوم و مهندسی تشکیل یافته است.

ارگونومی فروش تلاش می‌کند تا با بازبینی سیستم‌های کاری، آنها را در جهت کاهش استرس‌ها وموانع فروش تغییر دهد.

اصول ارگونومی در فروش و فروشندگی : طراحی تغییر، جایگزینی و نگهداری تجهیزات برای ارتقای بهره‌وری، زندگی کاری و کیفیت تولید طراحی و تغییر فضاهای کاری و فروشگاهی و جانمایی کاری و فروشگاهی برای سهولت و سرعت عملیات خدمات و فروش

طراحی و تغییر روش‌های کاری شامل اتوماسیون و تخصیص وظیفه بین اپراتور و فاکتورهای فیزیکی (گرما، سرما، صدا، ارتعاش، نور) در محل کار برای تولید بهتر و ایمنی کارکنان و مشتریان می‌باشد.

 

فاکتورهای استرس و نگرانی در محیط‌ های فروش

هر محیط کاری، فاکتورهای استرس مخصوص خود را دارد. در زیر عوامل استرس شناخته شده در فروشگاه های و محل های فروشگاهی ذکرشده است:

- پیچیدگی و تعداد ابزار مورد استفاده برای فروش

- وضعیت‌های محیطی غیرطبیعی (گرما، صدا، ارتعاش، روشنایی، مواد سمی و...)

- بار کاری فیزیکی و فکری نتایج بکارگیری ارگونومی

موارد زیر تعدادی از نتایج بکارگیری اصول ارگونومی در محل فروش است:

درک تأثیر مخصوص نوع فروش بر جسم کارکنان ومشتریان

- پیش‌بینی پتانسیل اثرات طولانی مدت (یا تجمعی) فروش بر جسم کارکنان و مشتریان

- ارزیابی تناسب محل فروشگاه و ابزارها برای فروشندگان و مشتریان

- جنبه‌های بهداشتی ارگونومی پیشگیری از بیماری‌ها و اختلالات ناخواسته برای مشتریان و کارکنان

- بهترین استفاده از انرژی تلاش کاری

- بهترین استفاده از منابع و قابلیت‌های کارکنان و مشتریان

جنبه‌های اقتصادی ارگونومی در فروشگاه

- استفاده بهینه از انرژی که باعث کارایی بیشتر می‌شود

استفاده بهتر و بهینه ازامکانات فروشگاهی

- دوره‌های منظم کار و استراحت که باعث بهره‌وری بیشتر می‏شود

- حذف خستگی که باعث افزایش کیفیت کار می‌شود

 
 

موسیقی درمانی در فروشگاه

موسیقی درمانی فروش عبارت است از : کاربرد موسیقی و برنامه های موسیقی از جهت توان بخشی مشتریان برای خرید بیشتر و بهتر. از تعاریف گوناگونی که موسیقی درمانی توسط مراکز و انجمن های متفاوت ارائه شده به نوعی هدف از ابداع و کاربرد موسیقی درمانی به شکلی پویا بررسی شده است

 

Lisager